Selasa, 17 Januari 2017

FAKTUR MANA YANG PERLU DIDAHULUKAN : "BANGSA 0r AGAMA" ?

Adam & Hawa bangsa manusia pertama menghumi bumi (al-Ardh) diperintahkan turun kealam barunya tanpa Agama (ad-deen - Tauhid Rububiyyah) & Islam (al-Islam - I'ttiqad Uluhiyyah), dengan perintah... "Pergilah engkau kealam baru mu & serta jalanilah kehidupan mu disana...HINGGA DATANG PERINTAHKU (Agama).

A038 
Kami berfirman lagi: "Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk (Agama) dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita".
(Al-Baqarah 2:38)

A039 
Dan orang-orang kafir (engkar) yang mendustakan ayat-ayat keterangan kami (ayat sebelum bahawa bangsa hendaklah dikemudiankan), mereka itu ialah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
(Al-Baqarah 2:39)  

Bayi yang baru lahir belum lagi berAgama (ad-deen) & berI'ttiqad dengan I'ttiqad yang diredhai Allah Islam (al-Islam), Ibu bapanya lah yang mencorakkan untuk berAgama atau Atheis & untuk berI'ttiqad dengan I'ttiqad yang diredhai Allah Islam (al-Islam atau beri'ttiqad dengan i'ttiqad yang dilaknati Allah Yahudi (al-Yahud)... atau Syiah (Syaie)... atau Kristian (an-Nasyoro).
MAKA Bangsa hendaklah didahulukan kerana ghaib dalam diri bangsa manusia itu akan Allah campakkan 'an-Nor ad-deen & al-Islam' serta al-Iman & al-Ilmu.

... Tidak mungkin 'an-Nor ad-deen & al-Islam' serta al-Iman ^ al-Ilmu akan bersarang pada ghaib dalam diri berok & kera yang bergayutan dihutan serta singa, harimau, gajah, seladang, buaya ular yang melata dibumi pula.


... Jika Agama (ad-deen) & Islam (al-Islam) didahulukan, maka tidak mungkin bangsa melayu boleh meresap dalam ghaibnya Agama (ad-deen) & Islam (al-Islam) dibumi melayu - malaysia ini.
///

Tiada ulasan:

GUNA AGAMA SEBAGAI WADAH POLITIK MEMANG BINASAKAN UMAT DAN BINASAKAN AGAMA.

Sabda Nabi saw.. ﻭَﻳْﻞٌ ِﻷُﻣَّﺘِﻲْ ﻣِﻦْ ﻋُﻠَﻤَﺎﺀِ ﺍﻟﺴُّﻮْﺀِ ﻳَِﺘَّﺨِﺬُﻭْﻥَ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢَ ﺗِﺠَﺎﺭَﺓً ﻳَﺒِﻴْﻌُﻮْﻧَﻬَﺎ ﻣِﻦْ ﺃُﻣَﺮَﺍﺀِ ﺯَﻣ...