Khamis, 16 Ogos 2018

الاءسلام (Islam : pokok ketuhanan-2 : tauhid-2 @ I'ttiqad Uluhiyyah - Ilah : Lillaahi) wajib bukan الدين (Agama : pokok ketuhanan-1 : tauhid-1 @ Tauhid Rububiyyah - Robb : Ahadun).


A019

Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya.
(A-li'Imraan 3:19)

TERJEMAHAN DIPERBETULKAN:
 
Sesungguhnya Agama (ad-deen - Tauhid yg benar dan diredhoi : Tauhid Rububiyyah - Robb : Ahadun) disisi Allah adalah (berI'ttiqad : yakin qalbu dgn i'ttiqad yang diredhoi Allah) Islam (al-Islam : pokok ketuhanan-2 : tauhid-2 @ I'TTIQAD Uluhiyyah - ILAAH : LILLAAHI), Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yg diberikan Kitab itu tidak berselisihan (mengenal Agama Tauhid & I'ttiqad yg diredhoi Allah al-Islam) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahun yang sah tentang kebenaran; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki (dari Riya', Ujub, Suma'ah, Takabbur) yg ada dalam kalangan mereka, Dan (ingatlah), sesiapa yang Kufur (niat : i'ttiqad tanpa Lillaahi - Ilah) engkar akan ayat-ayat keterangan Allah (al-Quran), maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisabnya.

Haloo !... puak-puak hok mengaku & melantik diri sendiri adalah Ulama' : Tok Guru : Ustaz serta Tok Lebai burok juboo kelas Kalbun (anjing) menyalak Khinzir (babi) bukit !

Ini dia maksud kalimah bacaan al-Quran "al-Islam" dari sudut qalaamullah (Nuuuun, wal-Qalami wamaa yasythurun), kalau dah puak hok mengaji bacaan al-Quran serta sastera Arab sampai Phd dari semua cabang disipline ilmu bacaannya itu terbukti masih gagal untuk usul, tapsir & terjemahkan kalimah "al-Islam" itu - JAHIL !!!

"AL- ISLAM"
(Usul Qalam - al-Qalam : Nuuun, walQalami wama yasthurun)

ALIF - (Sifat 20 & Asma ul Husna - 99)
- 20 sifat wajib bagi (zat) Allah
- 99 nama sifat wajib bagi (zat) Allah.


LAM+ALIF - Allah ciptakan seluroh alam + Allah tadbir urus - (HAK-HAK KEKUASAAN MUTLAK (zat) ALLAH)

AMZAH - "al-Nor - Malaikat" (kebenaran, kebaikan, kebajikan - LILLAAHI)

SIN+LAM(alif)+MIM - Pada Qalbu + Akal + Amal terhadap - (HAK-HAK KEKUASAAN MUTLAK (zat) ALLAH) + taat : patuh (tidak berlaku @ melakukan Syirik terhadap hak-hak kekuasaan mutlak zat Allah itu).

ISLAM (al-Islam : pokok ketuhanan-2 : Tauhid-2 @ I'TTIQAD ULUHIYYAH - ILAH : LILLAAHI) perihal hak-hak kekuasaan mutlak zat Allah, adalah salah satu dari I'ttiqad yang berbilang-bilang..."al-Islam : al-Yahud : an-Nasyoro : As-Syiaeyyah-baru : Aw-Wahhabiyah-baru"... DAN hanya "al-Islam" sahaja yang diredhoi Allah, kerana TIDAK berlaku @ melakukan SYIRIK : merampas, mendahului, sekutui serta diadakan tandingan & bandingan bagi hak-hak kekuasaan mutlak zat Allah serta TIDAK menjadikan hak-hak kekuasaan mutlak zat Allah itu sebagai hak diri, keturuanan, puak, kaum, jama'ah, parti (seperti perbuatan puak PAS)...


... WAJIB BUKAN AGAMA (ad-deen : pokok ketuhanan-1 : Tauhid-1 @ TAUHID RUBUBIYYAH - ROBB : AHADUN, WAHIDUN) perihal zat Allah maha Esa wajib wujud yang tidak menyerupai, sebandingan (ukuran, benduk, warna) sesuatu apa pun dari yang kena jadikan.

 
Sesungguhnya (hakitat @ mutasyabihat) kalimah bacaan al-Quran sampai sekarang pun masih lagi gagal di Usul, Tapsir & Terjemahkan dengan tuntas, difahami sekadar dengan takwilan saja kepada kalimah bacaan yang lain..."salaamun, salama, silmi, sullami, istaslama... kemudian pinjam kalimah "al-Islam" jadi ISLAM untuk dijaja, dijual & perdagangkan... Apakah Islam (al-Islam) itu barang dagangan di akhir zaman ini ?
Sesungguhnya kalimah "al-Islam" itu adalah perkara I'TTIQAD (yakin qalbu) terhadap hak-hak kekuasaan mutlak zat Allah (antara yg diredhoi Allah VS yg dilaknati Allah) salah satu dari berbilang I'ttiqad..."al-Islam : al-Yahud : an-Nasyoro : as-Syiaeyyah-baru : aw-Wahhabiyyah-baru...DAN hanya I'ttiqad Islam (al-Islam : tauhid-2 @ I'ttiqad Uluhiyyah - ILAH : LILLAAHI), kerana tidak berlaku @ melakukan SYIRIK : merampas, mendahului, sekutui serta diadakan tandingan & bandingan bagi hak-hak kekuasaan mutlak zat Allah serta tidak menjadikan hak-hak kekuasaan mutlak zat Allah itu sebagai hak diri, keturunan, kaum, puak, jama'ah, partinya.
///
I'm BieJey. 

Tiada ulasan:

GUNA AGAMA SEBAGAI WADAH POLITIK MEMANG BINASAKAN UMAT DAN BINASAKAN AGAMA.

Sabda Nabi saw.. ﻭَﻳْﻞٌ ِﻷُﻣَّﺘِﻲْ ﻣِﻦْ ﻋُﻠَﻤَﺎﺀِ ﺍﻟﺴُّﻮْﺀِ ﻳَِﺘَّﺨِﺬُﻭْﻥَ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢَ ﺗِﺠَﺎﺭَﺓً ﻳَﺒِﻴْﻌُﻮْﻧَﻬَﺎ ﻣِﻦْ ﺃُﻣَﺮَﺍﺀِ ﺯَﻣ...